حدیث بصیرت

بصیرت از منظر قرآن نیاز اساسی بشر است

حدیث بصیرت

بصیرت از منظر قرآن نیاز اساسی بشر است

حدیث بصیرت
در آموزه‌های قرآنی بصیرت حالتی است که به انسان توانایی درک درست حقایق و تحلیل واقعیت‌ها را می‌دهد. ازاین رو آیات قرآنی به مسأله بصیرت از ابعاد مختلف پرداخته است. زیرا با بصیرت است که آدمی موقعیت خود را می‌شناسد و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. اشخاص فاقد بصیرت، فاقد حیات انسانی هستند چون اندیشه‌ی آنان در تاریکی است و حقیقت را نمی‌بینند و به همین دلیل راه رشد و سعادت را نمی‌شناسند.
.
/مطالب این وبلاگ جمع آوری شده از قلم شیوای نویسندگان شیعه عثنی عشر و متعهد و متدین است/
بایگانی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۵، ۰۹:۰۶ - محسن فرازی
    عالی
جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۰۰ ق.ظ

زنان، عامل آرامش جامعه!

حجاب به عنوان عامل بازدارنده انسان از خود آرایی های غیرمنطقی و بی حد و مرز یکی از دستورات ین مبین اسلام است که حکم آن پس از اتمام نزول احکام اعتقادی و بنیادی دین در مدینه بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد . نزول حکم حجاب پس از ریشه دار شدن اعتقادات، نمود تکاملی بودن این فرمان است . اگر پایه ها و بنیادهای اعتقادی بر سنگ بنای محکمی نهاد شده باشد، درک و به کار بردن  حجاب بسیار راحت و سریع صورت خواهد گرفت.

حجاب ضامن بهداشت روانی جامعه

حجاب بهداشت روانی جامعه را به دنبال دارد. اساسا سلامت جامعه بر روی اعتماد متقابل بین دو پیکر اجتماعی استوار است.
حضرت علی علیه السلام با توجه به آثار شوم ناشی از عدم پوشش برای حفظ روانی افراد و جامعه، خطاب به امام حسن علیه السلام می فرماید: «(زنان را) در پرده ی حجاب نگاه دار، تا نامحرمان را ننگرند، زیرا که سخت گیری در پوشش، عامل سلامت و استواری آنان است.» در واقع حضرت، برای ایجاد سلامت روانی زنان و حفظ آن ها از افسردگی اضطراب و کابوس ها که ناشی از سوء رفتارهای پاره ای از مردان نسبت به آنان است توصیه به پیشگیری فرموده و حجاب را به عنوان عامل مهم کنترل روانی جامعه مطرح می فرماید. این جامع نگری و توجه به تمامی زوایای یک مسئله از یک انسان برجسته آسمانی چون علی بن ابیطالب علیه السلام امری اعجاب انگیز نیست زیرا او فراتر از زمان و مرزها می اندیشد.

پوشش زنان باعث می شود که جوانان اجتماع نسبت به زن و احساسات درونی او اعتماد کرده و او را شایسته تشکیل کانون به ظاهر کوچک اما گسترده ی خانواده بدانند. از سوی دیگر دختران و زنان جامعه با پوشش صحیح، خویشتن را از آماج نگاه های هرزه حفظ کرده و آرامش و آسایش روانی برای آن ها به وجود خواهد آمد. گزارش هایی که از بی بندو باری های موجود در غرب و آثار سوء روانی حاصل از آن به گوش می رسد تایید کننده همین نکته است که پوشش توصیه شده از سوی اسلام، ضامن آرامش روانی، فردی و اجتماعی است.

آیا حجاب ما آخرالزمانی ست؟

امیرمومنان علیه السلام در فرمایشی به پوشش زنان در آخرزمان اشاره فرمودند که بسیار به پوششی که غرب برای زن امروز ترویج می کند نزدیک است.
«در آخرالزمان که بدترین زمانها است، زنان، برهنه آشکار مى شوند، آنان از مرز دین خارج شده اند و در فتنه ها وارد گشته اند و به سوى شهوتها تمایل و شتاب دارند، حرامها را حلال مى کنند و سرانجام در جهنم گرفتار عذاب ابدى خواهند شد.»
از این فرمایشات هشدار دهنده شش مطلب مهم استخراج مى شود:
١- آن زمانى که زنان رعایت حریم حجاب و عفاف نکنند، بدترین زمانها است.
٢- زنانى که با آرایش و نمایش از خانه بیرون مى آیند و سنگر عفّت را بشکنند، از دین خارج شده اند و در مقابل دین قرار گرفته اند.
٣- این گونه زنان در فتنه ها وارد شده اند و موجب فتنه ها و انحرافها و گناهان خواهند شد.
٤- این گونه زنان گرایش به هوسهاى شهوت انگیز دارند، شهوت پرستى بر آنها حاکم است نه عقل و منطق.
٥- این گونه زنان حرامهاى الهى را حلال کرده و با بى بند و بارى خود، مرزهاى دینى را زیر پا مى گذارند، و موجب افزایش فساد مى شوند.
٦- سرانجام این گونه زنان ، عذاب ابدى دوزخ است.

سخن آخر

آنانکه حریم حجاب و عفّت اسلامى را رعایت نمى کنند، دچار انحرافات فکری و اخلاقی اند، در دنیا زمینه فساد را برای خود و جامعه فراهم می کنند و در آخرت، به عذاب ابدى مى پیوندند.
پوشش زنان عامل افسردگی نیست بلکه پیام آور آرامش روانی هم برای خود زنان محجبه و هم در نگاه کلان برای جامعه اسلامی خواهد بود و پیشگیری از بسیاری بیماریهای هولناک جنسی قرن اخیر در سایه چنین نظام دینی میسر خواهد بود. رویکرد جدید دختران جوان امروز به حجاب، نشانه خستگی روحی آنان از بی بند و باری موجود در جامعه و هتک حرمتها باشد. علت عمده خودکشی بسیاری از دختران درکشورهای غربی، حکایت از آزردگی آنان از این همه سوء رفتار ناشی از بی بندو باری ها و نبودن حریم بین زن و مرد و شکسته شدن تمامی مرزهای امنیتی حتی از سوی پدرانشان دارد.


نویسنده: حامد رفیعی

منابع: 
- زن از دیدگاه نهج البلاغه، فاطمه علایی رحمانی. 
- ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، علامه جعفری (خطبه های ٦٤ تا ٨٠). 
- زن از دیدگاه امام علی علیه السلام، علامه جعفری ( گردآوری و تنظیم: محمدرضا جوادی). 
- وسائل الشیعه : ١٩/١٤

نظرات (۱)

۲۸ تیر ۹۵ ، ۰۹:۱۰ مهرداد طارقلی
یا زهرا سلام الله علیها

همین که روی گرفتی زمرد نابینا ، چقدر درس نجابت برای مرد داشت.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی